Momentul de debut al science fiction-ului în Polonia începe la sfîrșitul secolului al XVIII-lea, cînd a fost publicat primul roman SF,  „Wojciech Zdarzynski, istorisirea vieții și aventurilor sale” („Wojciech Zdarzynski, zycie  i przypadki swoje opisujacy”, 1785) de Michal Dymitr Krajewski, epopeea primului  polonez pe Lună și o descriere a civilizației selenite.

În 1804, Jan Potocki (1761-1815) a publicat în franceză, „Manuscrit trouvé à Saragosse” („Manuscrisul de la Saragosa” – trad.rom., prefață și note, Alexandru Sever, ed. Univers, 1971), o capodoperă fantasy dar care poate fi interpretată și ca o serie infinită de universuri alternative ce izvorăsc unele din altele.

Istoria viitorului” („Historia przyszlosci”, 1829 – 1842), de Adam Mickiewicz a fost publicată fragmentar în franțuzește în 1835. Poetul nu a reușit să termine această vastă frescă și părți ale lucrării s-au pierdut.

Cel mai proeminent scriitor SF polonez al începutului secolului XX  a fost Jerzy Żuławski (1874– 1915), cu a sa „Trilogie lunară” („Trylogia księżycowa”), frumos scrisă pentru timpul şi locul compoziţiei.

Trilogia lunară” constă în romanele „Pe globul de argint” („Na srebrnym globie”, 1901), „Cuceritorul” („Zwyciezca”, 1908),v și  „Bătrînul Pămînt” („Stara Ziemia”, 1910).

Jerzy Żuławski a fost fratele bunicului regizorului Andrzej Żuławski care între 1975-1977  reușise în proporție covîrșitoare să ecranizeze „Pe globul de argint”. Continuarea filmărilor a fost oprită în 1978 de cenzura comunistă și pelicula a fost lansată de-abia în 1987 iar în 1988 a fost prezentată la Festivalul internațional de film de la Cannes.

Stefan Grabiński ( 1887 – 1936), supranumit șiEdgar Allan Poe al Poloniei”  a scris fantasy și hororculegerea de povestiri „ Demonul vitezei” (Demon ruchu, 1919) este faimoasă în Polonia. Romanele sale sînt „Salamandra”  (1924), „Umbra lui Baphomet” („Cień Bafometa”, 1926), „Mînăstire și mare” (Klasztor i morze, 1928) și „Insula Itongo” („Wyspa Itongo”, 1936).

Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885 – 18 septembrie 1939), poet și pictor avangardist care s-a sinucis la o zi după ce Rusia bolșevică a invadat Polonia orientală, și-a transpus obsesiile apocaliptice privind „invazia hoadelor asiatice” și a distrugerii culturii europene  în „Adio toamnei” („Pozegnanie jeseni”, 1927) și „Insațiabilitate” („Nienasycenie”, 1930), care combină acțiunea haotică, analiza filosofică și discuțiile politice în scenarii profetice ale viitorului, descriind atrocitățile naziste și bolșevice, anexarea și colonizarea stalinistă a Poloniei.

Impunerea bolșevismului și transformarea țării într-o feudă rusească, a condus la utilizarea SF-ului ca armă ideologică, pentru propagandă totalitară și diversiune de la realitatea gulagului cotidian facilitînd evadarea spre „viitorul radios al omenirii”. Deceniul proletcultist a facilitat apariția unor lucrări SF emblematice pentru stilul „realist-socialist” ca „Viitorul pierdut” (Zagubiona przyszlosc, 1953), un soi de space-opera comunistă, a autorilor Krzysztof Borun și Andrzej Trepka și a romanelor timpurii ale lui Stanislaw Lem, „Astronauții” (Astronauci, 1951; trad.rom.) și „Norii lui Magellan” (Oblok Magellana, 1955 ; trad.rom.).

Ca și în celelalte țări est-europene bolșevizate, deceniul șase a adus o formă limitată de liberalizare culturală și o „revolta în genunchi” a anumitor scriitori care și-au dat seama de potențialul anti-totalitar al SF-ului, duelîndu-se cu cenzura comunistă prin intermediul decorului SF și limbajului esopic, descriind realitatea hîdă și anomică a „celei mai înaintate și înfloritoare orînduiri”.

Stanisław Lem a fost prin definiție nu numai cel mai cunoscut scriitor SF polonez dar și cel mai valoros. Alți scriitori SF care au definit perioada comunistă au fost Konrad Fiałkowski, Adam Wisniewski-Snerg cu romanul „Robot” (1973), Wiktor Zwikiewicz cu „Delir pe Tharsys” (Delirium w Tharsys, 1986), Bohdan Petecki cu „Zonele Zero” (Strefy zerowe, 1972).

George Orwell a fost mentorul cel mai important al unei întregi generații de autori, datorită publicării de către editurile poloneze clandestine a romanului „1984” și a „Fermei animalelor”.

De la sfîrșitul anilor 1970, au început să apară lucrări considerate ca aparținînd SF-ului sociologic (fantastyka socjologiczna), un subgen polonez al SF-ului. SF-ul sociologic se concentrează asupra universului societăților totalitar-imaginare. Această nișă este dominată de lucrări precum „Vîrtejul memoriei” (Wir pamieci, 1979) și trilogia Apostezion de Edmund Wnuk-Lipinski, „Cu fața spre Pămînt” (Twarza ku Ziemi, 1981) de Maciej Parowski, „Limes inferior” – 1982 și „Paradisul” (Paradyzja) de Janusz Zajdel, „Învingătorii somnoroși” (Senni zwyciezcy, 1982) de  Marek Oramus.

Unele opere ale lui Stanisław Lem aparțin de asemenea acestui subgen, precum „Manuscris găsit într-o cadă de baie” (Pamietniek znaleziony w wannie, 1961 ; trad.rom., ed.Univers, 1995, „Edificiul nebuniei absolute”, trad.Cristian Tudor Popescu) și „Eden” ,1959 (trad.rom.Constantin Geambașu, 1999, ed.Nemira).

Despărțirea de stalinism și de realismul socialist a avut loc în cazul lui Stanislaw Lem în 1957, prin apariția volumelor „Jurnalele stelare” (Dzienniki gwiazdowe), „Ancheta” (Sledztwo, 1959), „Invazia din Aldebaran” (Inwazja z Aldebarana, 1959), „Întoarcerea din stele” (Powrot s gwiazd, 1961; trad.rom., ed.Univers, 1997, Mihai Dan Pavelescu, Cristin Tudor Popescu, Constantin Geambașu), „Cartea roboților” (Ksiega robotow, 1961), „Povestiri despre roboți” (Bajki robotow, 1964), cuprinse mai tîrziu în volumul „Ciberiada”, 1965 (trad.rom.,Mihai Mitu, ed.Albatros, col.Fantastic Club, 1976; ed.integrală, ed.Nemira, 1994, trad.Mihai Mitu).

Solaris”, 1961 (trad.rom. Adrian Rogoz, Teofil Roll, ed.Dacia, 1974) este capodopera lui Lem și unul dintre romanele cele mai importante ale science fiction-ului mondial din toate timpurile.

Summa technologiae” (1964) este o sinteză strălucită a posibilelor repercursiuni ale civilizației umane asupra Terrei și cosmosului, prin studierea aspectelor sociale, biologice, informațional-cibernetice și cosmogonice ale impactului lui Homo Sapiens asupra universului.

În studiul său „Fantastyka i futurologia” 1970, Lem a luat atitudine atît împotriva banalității antropomorfice a SF-ului sovietic cît și împotriva stupidității prevalente a produselor comerciale SF americane lansate pe bandă rulantă pentru dependenții de toate vîrstele.

După prăbușirea comunismului, atunci cînd descrierea realității cotidiene nu a mai condus la stigmatizare socială, tortură și închisoare, SF-ul sociologic s-a transformat în ficțiune politică avîndu-i ca reprezentanți pe Rafał A. Ziemkiewicz și

Tomasz Kołodziejczak.

Autorii SF ai tinerelor generații s-au convertit la fantasy, un gen mult mai vandabil decît SF-ul și datorită dispariției cenzurii ideologice, SF-ul cu temă politică pare desuet, dar avînd în vedere  instaurarea cenzurii comerciale (nu se publică decît ce este vandabil), gaura lăsată de estomparea SF-ului local a fost umplută de traduceri din engleză și de import masiv de carte în engleză de firmele private Amber și Arax.

Fantasy-uri poloneze au început să apară de la sfîrșitul anilor 80 ai secolului trecut dar de-abea la începutul anilor 90, s-au publicat textele definitorii, Saga Witcher de Andrzej SapkowskiLumea Szerer de Feliks W. Kres și textele lui Konrad T. Lewandowski.
Primele albume poloneze de benzi desenate SF&F au fost lansate tot în anii 80 (Funky Koval).

Pe plan internaţional, cel mai cunoscut scriitor polonez de science fiction este Stanisław Lem, ale cărui opere au fost publicate în peste patruzeci de limbi și în 27 de milioane de exemplare dar sînt mult mai mulţi autori cunoscuţi doar în Polonia (sau în ţările vecine, precum Rusia şi Cehia).

Ca în oricare altă parte a lumii, science fiction-ul polonez este strînsă legătură cu fantasy-ul și horrorul.

În Polonia se utilizează termenul „fantastyka” ca termen umbrelă pentru toate subgenurile imaginaru-

lui :  SF, Fantasy și Horror supranatural.

Deşi mulţi scriitori de limbă engleză au fost traduși în poloneză, relativ puţine lucrări poloneze de science fiction sau fantasy au fost traduse în limba engleză.

Jacek Dukaj este unul dintre cei mai aclamați scriitori dintre anii 1990 – 2000, cîştigător a numeroase premii. Este cunoscut pentru complexitatea textelor sale, şi se spune adesea că o singură poveste scurtă a lui Dukaj conţine mai multe idei decît au secretat mulţi alţi scriitori în toate cărţile lor, timp de o viață. Lucrările sale sînt, în general, hard SF ; temele sale includ singularitatea tehnologică, nanotehnologia şi realitatea virtuală.

În ultimii cincisprezece ani, fantasy-ul a devenit preponderent atît ca număr de titluri editate cît și ca număr de cumpărători și cititori.

Andrzej Sapkowski este cel mai cunoscut autor polonez actual în domeniul imaginarului, tradus în multe limbi (în special în engleză), notorietatea sa se datorește seriei fantasy Witcher.

Anna Kańtoch este o autoare destul de tînără, care a cîștigat deja două premii Zajdel. Ea a început cu fantasy, dar a început recent să scrie science fiction (sau cum pretind unii, new weird).

Andrzej Pilipiuk este autorul seriei pline de umor despre Jakub Wędrowycz, un exorcist alcoolic şi super-erou în ciuda voinței sale. Recent,  Pilipiuk a început o altă serie devenită la fel de  populară, despre aventurile a trei femei: o vampiriță de 1000 de ani, o alchimistă avînd 300 de ani, și o fostă securistă. Un personaj recurent  al seriei este alchimistul Michał Sędziwój,  iar universul este același ca în seria despre JakubWędrowycz (care își face apariția din timp în timp);

Ewa Białołęcka scrie în principal fantasy plin de umor pentru adolescenti.
Anna Brzezińska este cunoscută pentru recent terminata saga fantasy, prima carte  a seriei (Zbójecki Gościniec) a fost lansată în 1999. Ea scrie, de asemenea, în colaborare cu soţul ei despre primul război mondial  și deține una dintre editurile RUNA.
Jakub Ćwiek este un autor tînăr, foarte prolific, cunoscut mai ales pentru personajul lui, Loki, care colaborează cu îngerii pentru a distruge alte religii.

Scrie de asemenea, horror.
Jarosław Grzędowicz este autor de  fantasy, cîştigător al premiului Zajdel. Scrie, de asemenea, horror şi cel mai recent, science fiction.
Maja Lidia Kossakowska este o autoare de fantasy,  specificitatea ei este utilizarea frecventă a îngerilor. Și-a găsit inspirația în diferite mitologii ale lumii.
Jacek Komuda este cunoscut pentru textele  sale fantasy cu acțiunea în Uniunea polono-lituaniană; Stilul lui seamănă mult cu cel al unui roman istoric, deşi el nu are vreo timiditate în utilizarea elementelor supranaturale, cum ar fi vrăjitoarele şi diavolii. El este, de asemenea, unul dintre autorii jocului de rol (role play) „Pola Dzikie” (Domenii sălbatice) cu acțiunea în acea perioadă;

Fandomul
Fandomul polonez este  numeros, existînd zeci de convenţii în întreaga Polonia.

Se estimează că fandomul polonez are peste 5000 de membri înregistrați.

Cea mai mare manifestare este  Polcon, convenția națională poloneză de SF  (prima ediție a acestuia a avut loc în 1982) iar alte convenții importante includ Falkon, Wrocławskie Dni Fantastyki (Zilele fantastice ale Wrocławului), Pyrkon şi Nordcon.

Cele mai importante premii acordate de către fani sînt Janusz Zajdel  şi Śląkfa, acesta fiind decernat de cel mai vechi club SF  polonez, Clubul SF Silezian.

Convenţiile în Polonia sunt aproape de facto,  „convenţii de science-fiction şi fantasy” şi sunt adesea puternic mixate cu  jocuri de rol (LARPs) și secțiuni dedicate benzilor desenate  și fenomenului manga & anime deşi fandomurile specializate tind să-și organizeze convenţiile proprii. Există de asemenea convenţii dedicate jocurilor de rol (LARPs), organizate în munți și păduri.

Cluburi SF & F

Fanii polonezi au tendinţa de a se organiza în cluburi (care este  o trăsătură istorică – în comunism trebuia să aparții unei organizații pentru a publica vreun fanzin sau pentru a putea organiza o convenţie). Aproape fiecare oraș mare are cel puţin un club. Unele dintre acestea sînt entități juridice, altele sînt reuniuni informale de fani în biblioteci sau centre culturale. În ultimii zece ani, acțiunile preponderente ale cluburilor se axează pe LARPs (live action role playing), video games, war games, field games, role playing, manga&anime, benzi desenate, Star Wars role playing, defilări de costume, reconstituiri neo-medievale pentru amatorii de fantasy-uri.

Cele mai importante cluburi sînt:

Clubul SF Silezian (Śląski Klub Fantastyki – SKF), cel mai vechi club SF din Polonia, înființat în 1981 în Katowice, Silezia. SKF a organizat cinci ediții ale Polcon (cea mai mare convenție SF poloneză), în 1986, 1988, 1997, 2001 iar în august a.c. a organizat Tricon 2010/Eurocon 2010; organizează propria convenție, Seminarium Literackie și convenția de anime&manga, Asucon. Decernează din 1984, propriul premiu, Śląkfa. SKF are peste 200 de membri, editează mai multe publicații și are o bibliotecă proprie. Printre membri se numără, Piotr W.Cholewa, traducător din engleză și autorii Jakub Ćwiek și Anna Kańtoch. Adresa site-ului SKF este : www.skf.org.pl/

Ubik – Clubul SF, Białostock (Białostocki Klub Fantastyki Ubik), cunoscut pentru revistele publicate : www.ubik.piasta.pl/

Asociația Fantasy „Cetatea siriusiană”, Lublin (Lubelskie Stowarzyszenie Fantastyki “Cytadela Syriusza”), care organizează convenția Falkon: www.cytadelasyriusza.org/

Clubul Fantasy ERA, Poznan (Klub Fantastyki Druga ERA w Poznaniu), care organizează convențiile Pyrkon : www.drugaera.org/

Club Fantasy, Gdansk (Gdański Klub Fantastyki – GKF), care organizează convențiile Nordcon : www.gkf.org.pl/

Confederația Fantasy RASSUN (Konfederacja RASSUN Fantastyki) : www.rassun.art.pl/

Asociația Wratislavia Fantastica, Wrocław ( Stowarzyszenie Wratislavia Fantastica),

care organizează Zilele Fantasy din Wrocław (Wrocławskie Dni Fantastyki) : www.wratislavia-fantastica.pl/

Clubul Fantasy Ad Astra, Zielona Gora (Zielonogórski Klub Fantastyki Ad Astra), care organizează Bachanalia : www.adastra.zgora.pl/

Editori
În anii 1990 a existat o explozie de traduceri, în primul rînd din literatura occidentală și în special

din engleză. Cea mai importantă editură poloneză specializată în science fiction & fantasy local

a fost SuperNOWA. Scena s-a transformat în jurul anului 2000 şi după, cînd SuperNOWA și-a pierdut poziţia dominantă şi cînd au apărut scriitorii generaţiei 2002.

Astăzi, există două mari edituri poloneze specializate în publicarea de SF&F local, Fabryka Słów (Fabrica de cuvinte) şi Runa. Cel mai nou jucător este Powergraph, editură ce-i aparține scriitorului de SF&F Rafał Kosik. Editurile MAG şi Solaris publică în cea mai mare parte traduceri, şi datorită boom-ului editorial al domeniului imaginarului,  editurile de mainstream sînt din ce în ce mai active în a publica și volume de Fantasy și SF. Un volum cu un tiraj de peste 10.000 de exemplare este considerat un bestseller în Polonia. Alte edituri ce publică science fiction și fantasy sînt Rebis,  Zysk i Ska şi Egmont.

Raportul titlurilor publicate în domeniul imaginarului pe piața poloneză este de 70% fantasy, horror supranatural, paranormal și 30% science fiction.
Reviste
Există două reviste lunare importante de SF&Fantasy. Cea mai veche este Nowa Fantastyka (NF) fondată în 1982 cu numele de Fantastyka, și redenumită Nowa Fantastyka în 1990 (www.fantastyka.pl/).

Cea mai recentă, înființată în anul 2001, este Science Fiction, care publică în principal noi lucrări poloneze şi mult mai puţine traduceri decît Nowa Fantastyka.

Recent, a apărut pe piaţă o nouă revistă, cu patru numere anuale şi avînd obiective ambițioase, ediția poloneză a revistei americane Fantasy & Science Fiction (http://www.fandsf.pl/), ce se concentrează asupra traducerilor din engleză,  publicată de editura Powergraph.

Există de asemeni site-uri ale fanilor/webzine precum Esensja, Fahrenheit și portaluri dedicate ca Gildia și Polter.

Fotografia@ Joanna Petruczenko

Calendarul convențiilor poloneze în 2015

  • Ianuarie 2015 – Conquista, Olsztyn (manga & anime)
  • Februarie 2015 –  ZjAva, Varşovia – (role playing games, war games)
  • Martie 2015 – CoolKon, Wroclaw (LARPs, role playing games, war games); Grojkon, Bielsko Biala (role playing games, war games, manga&anime), Pyrkon, Poznan
  • Aprilie 2015 – Porytkon, Sosnowiec
  • Iunie 2015 – Fantazjada, Srebrnej Górze (field games, live action role playing games), Krakon, Cracovia
  • Iulie 2015 – Avangarda 007, Varșovia (field games, live action role playing games)
  • August 2015 – Polcon, Poznan (convenția națională poloneză de SF)
  • Octombrie 2015 – Copernicon, Torun
  • Noiembrie 2015 – Falcon, Lublin

 

Traducere de Cristian Tamaș

Ola Cholewa

Ola Cholewa este profesoară și fan SF&F, a fost președinte al Clubul SF Silezian și unul dintre principalii coordonatori ai Tricon/Eurocon 2010.

Latest posts by Ola Cholewa (see all)