paul_muresanPaul Mureșan Mihai  este un tânăr regizor de animaţie  originar din Bistriţa. Paul a surprins anul trecut publicul românesc  cu un  film de animaţie cu tematică fantastică intitulat  « Pui de Somn «, film care a câştigat titlul de Cel mai Bun Film Românesc  în cadrul Festivalului de Film de Animație Anim’est 2014 . “Pui de Somn”se pregăteşte acum să reprezinte România şi în alte câteva festivaluri internaţionale.
“Pui de Somn” este un film desenat de mână,  plin de imaginaţie şi motive mitologice, care spune « povestea » minunii unui Pui de Somn, creatură fantastică care dăruieşte omului vise stranii şi bogate fără să ceară nimic în schimb…nici măcar recunoştinţă.

Ce premii naţionale şi internaţionale a luat până acum “Pui de Somn” şi la ce alte festivaluri  internaţionale mai are şanse să fie prezentat sau chiar premiat?

This slideshow requires JavaScript.

«Pui de Somn» a fost deocamdată premiat în România :  Cel mai Bun Film Românesc  în cadrul Festivalului de Film de Animație Anim’est 2014 şi Cel mai Bun Film de Animaţie la Festivalul Filmul de la Piatra.Mai departe, am trimis filmul la mai multe festivaluri internaţionale şi …aştept . În acest moment,este sigur că filmul va fi prezentat în cadrul Festivalului Erarta MOTION PICTURES (Saint-Petersburg, Rusia) şi în cadrul Festivalului de Animaţie ITFS 2015 (Stuttgart, Germania).

Cât de greu a fost, ca timp şi efort să realizezi filmul?

La acest  film am lucrat complet singur. Am început în aprilie 2014 şi am lucrat vreo 4-5 luni fără întrerupere, de dimineaţa până seara. La final abia, mi-am dat seama că a meritat.Dar pe parcurs a fost foarte multă muncă şi pot spune că a fost şi o investiţie financiară considerabilă, pentru că  materialele costă : hârtie, acuarele, acrilice, tuş…La sfârşitul verii trecute, eram falit. Dar şi mândru, pentru că ştiam unde s-au dus toate resursele mele.

Ce tehnici de animaţie şi programe de software ai utilizat pentru a realiza filmul?

Filmul este desenat de mână, şi pentru că nu am o masă de animaţie profesionistă (light table), ziua desenam la fereastră, la lumina soarelui, iar  noaptea scanam şi editam. Am avut deci de scanat mii de desene. Spre sfârşit, am avut noroc că a venit un prieten şi m-a mai ajutat cu scanatul ! Desenele o dată scanate le-am animat cu calculatorul. De exemplu, la scena cu şopârla am lucrat o săptămână, toate acele furnici … ! Dar prefer să desenez de mână, cred că impactul vizual este mult mai puternic şi îmi place cum se vede pe ecran un film realizat astfel.

Ce surse de inspiraţie ai avut pentru “Pui de Somn”?

În principal, un jurnal de vise. Visele mele, scrise pe bileţele şi strânse frumos într-o cutie de ceai. De câte ori  mă trezeam noaptea mai notam câte un vis. Provocarea a fost să ordonez cumva aceste vise absurde într-o ordine logică. Cred că am reuşit, însă câteva vise au rămas pe dinafară, n-au mai încăput în film şi acum îmi pare rău de ele…

La ce alte proiecte de animaţie ai mai lucrat  înainte de “Pui de Somn”?

« Desen Animat » a fost proiectul la care am lucrat în timpul studiilor  din Germania.Colegii de acolo mă considerau puţin « dus ».În parte şi pentru că am desenat manual benzile negre care încadrează filmul pe ecran, în loc să aleg setarea din software ! Am desenat respectivele benzi pentru fiecare dintre cadrele filmului …ore întregi înnegrind hârtiile cu grafitti ! Dar la final ne-au dat ocazia să ne proiectăm filmele într-o sală adevărată de cinema, şi când au văzut filmul pe ecranul mare , colegii şi profesorii mei au fost uimiţi. Chiar şi eu am fost puţin surprins, n-a mai regretat că făcusem totul de mână, filmul era mult mai viu aşa.În acel moment , unul dintre profesori mi-a lăudat munca, spunându-mi ca se vede « conştiinţa animaţiei », adică se simţea  timpul pe care îl investisem în proiect. Atunci m-am gândit că da, are sens să continui .

Cu ce te ocupi când nu faci animaţie?
Momentan, lucrez la un proiect de teatru de umbre pentru Ada Milea.În rest, desenez. Ilustraţii, afişe, coperţi de CD-uri…tot ce se poate desena. Şi am teancuri întregi de caiete cu poveşti şi vise.

Şi planuri de viitor?

Vreau să-mi fac un studio de animaţie. Chiar dacă e cumva frumos să lucrezi singur, dacă vrei să realizezi mai multe, trebuie să şi delegi anumite sarcini. Eu ştiu deja persoanele cu care aş putea lucra, persoane  care desenează foarte bine şi ştiu şi cum aş  organiza  acest studio de animaţie,câte camere ar avea ,cum ar fi împărţit spaţiul … Dar animaţia în România este încă bebeluş mic.Finanţarea poate să vină sau… să nu vină, de aceea ,pe moment, nu pot conta decât pe mine însumi atunci când mă apuc de un film. Totuşi, eu cred în asta . Animaţia nu te limitează , este un domeniu în care poţi face orice ! Şi sunt multe poveşti de spus!

Nu ai fost întrebat dacă vrei să pleci din România ?

Ba da, de multe ori.Dar am lucrat în Germania, şi ştiu deja că pentru a putea crea , trebuie « să-ţi şoptească locul « . Mie îmi şopteşte acest loc. Aici la fiecare colţ găseşti o poveste ! Se poate întâmpla să nu reușesc să realizez aici ceea ce mi-am propus, dar…numai foarte greu  mă vor convinge să plec din ţară!

Paul a realizat şi coloana sonoră la film.

Paul a realizat şi coloana sonoră la film.