Cat, îţi mulţumesc pentru acceptarea acestui interviu!
Te-ai născut în Texas, ai crescut în Indiana, locuieşti în statul Washington (în nord-vestul S.U.A., la oceanul Pacific). O adevărată experienţă transcontinentală. Cum de ai traversat America ?
Tatăl meu a fost profesor universitar, aşadar, cariera sa l-a purtat din Texas în Indiana, unde a predat la Universitatea Notre Dame. După ce-am absolvit Notre Dame, m-am dus la Universitatea Johns Hopkins din Baltimore. Apoi au urmat diverse joburi care m-au întors în Indiana, apoi la New York şi, în final, aici, în Redmond, statul Washington, ca să lucrez pentru Microsoft.
De ce ai ales pseudonimul Cat Rambo ?
Nu este, de fapt, un pseudonim, ci rezultatul preluării numelui de familie al soţului meu. Cat este diminutivul de la Catherine şi m-am căsătorit cu Wayne Rambo în 2001.
Ai debutat cu povestirea Reminiscences of Planet Crabby în 1990. Aveai 27 de ani. Apoi ai publicat şapte povestiri în şapte ani. Apoi, timp de alţi şapte ani, până în 2004, n-ai mai publicat nimic! De ce?
Serviciul meu, mai întâi în domeniul siguranţei, apoi la Microsoft, a fost prioritar. Dar, în acelaşi timp, întotdeauna am considerat că vreau „să fiu scriitor”, mai ales pentru că bunica mea a fost scriitoare.
În 2005, am reflectat mult la subiectul ăsta şi mi-am dat seama că, dacă doresc să fiu scriitor, e cazul să mă apuc de treabă.
Cum şi de ce te-ai decis să te înscrii la Seminarul Johns Hopkins de tehnică narativă şi la cursurile Atelierului Clarion West?
Mama mea m-a determinat să mă înscriu la Seminarul Johns Hopkins, pentru că este unul dintre cele mai bune din America. Am fost onorată să fiu acceptată acolo, am avut şansa de a învăţa de la John Barth, Stephen Dixon şi Jean McGarry, printre alţii.
Am ales să mă înscriu la cursurile atelierului Clarion West, deoarece are loc aici, în Seattle, şi am avut nişte profesori grozavi: Octavia Butler, Connie Willis, Andy Duncan, L. Timmel DuChamp, Gordon Van Gelder şi Michael Swanwick.
2007 a fost anul în care ai devenit co-editor al „Fantasy Magazine” şi al debutului tău editorial (în colaborare cu Jeff VanderMeer). Un an norocos, nu-i aşa? Te rog să comentezi!
A fost un an grozav! Am avut noroc, dar cred că o parte din noroc a provenit din muncă grea, scriind şi trimiţând povestiri revistelor. „Fantasy Magazine” mi-a publicat o povestire după ce trimisesem patru sau cinci texte, aşa că Sean Wallace ştia că sunt perseverentă şi conştiincioasă.
Jeff VanderMeer a văzut povestirea mea, The Dead Girl’s Wedding March, şi a cerut să citească alte texte pe care le publicasem în acel an, inclusiv în antologia Best American Fantasy. Aşa am ajuns să colaborăm la scrierea unei povestiri care este una dintre favoritele mele, The Surgeon’s Tale, apoi la parteneriatul culegerii de povestiri The Surgeon’s Tale and Other Stories.
Te rog să descrii, pentru cititorii Revistei SRSFF, responsabilităţile tale în calitate de editor al revistei Fantasy (2007-2011). Ţi-a plăcut?
Mi-a plăcut să lucrez la „Fantasy Magazine”. A fost o adevărată plăcere să colaborez atât cu scriitori renume, cât şi cu debutanţi, şi sunt mândră de faptul că aşa de mulţi scriitori, între care Genevieve Valentin şi Lavie Tidhar, au publicat în „Fantasy Magazine”. Responsabilităţile mele au inclus selectarea şi editarea povestirilor pentru revistă, promovarea revistei, solicitarea şi editarea non-ficţiunii (am şi scris ocazional), precum şi luarea deciziilor cu privire la partea grafică şi direcţia strategică a publicaţiei.
Anul trecut ai fost nominalizată la Premiul World Fantasy: nominalizare neprofesională („Cat Rambo, pentru Fantasy”). Te-ai aşteptat la aceasta?
A fost cu totul neaşteptat! Şi încântător. Mama mea a mers cu mine la convenţie şi a avut o experienţă remarcabilă, participând la paneluri şi vorbind cu oamenii. World Fantasy a fost întotdeauna una dintre convenţiile mele preferate si am fost foarte onorată să fiu pe buletinul de vot.
În 2008, ai fost numită preşedinte al Comitetului pentru Copyright al SFWA. Cum ai făcut faţă ?
Drepturile de autor au fost şi rămân o problemă controversată, în special din cauză că publicarea electronică a schimbat terenul de joc. Am încercat să ajut scriitorii membri ai SFWA să găsească un teren comun, precum şi implicându-mă în educarea membrilor cu privire la drepturile de autor.
De ce ţi-ai donat arhiva departamentului de cărţi rare şi colecţii speciale de la Northern Illinois University ? Nu e cumva prea devreme?
Sincer, pentru că eu locuiesc într-un apartament şi am spaţiul limitat şi cei de la Northern Illinois University au fost dispuşi să ia cutiile mele cu hârtii. Eu scriu utilizând multă hârtie şi, până la urmă, aceasta ocupă o mulţime de spaţiu. Le expediez cîteva cutii în fiecare an şi, în acest fel, nu trebuie să-mi mai fac eu griji cu privire la păstrarea lor.
Când ai devenit scriitor profesionist?
Depinde de modul în care definim termenul de „scriitor profesionist”! 2005 a fost anul când am început să mă bazez în principal pe scris pentru venituri, acesta este modul în care aş defini termenul de „scriitor profesionist”.
După frumoasele povestiri fantasy din volumele The Surgeon’s Tale şi Eyes Like Sky and Coal and Moonlight, te-ai decis să scrii şi science-fiction şi a urmat culegerea de proză SF Near + Far!
Nu sunt sigură că am înţeles întrebarea 🙂 Îmi place science fiction-ul, dar şi fantasy-ul. Am crescut citind foarte mult din ambele genuri. Unul dintre lucrurile interesante privind scrisul în domeniul imaginarului a fost o şansă de a răspunde şi de a mă referi la unii dintre autorii care au o prezenţă puternic în lecturile mele, cum ar fi Robert Heinlein, Andre Norton şi Samuel R Delany.
Volumul Near + Far are o particularitate! Care anume şi de ce ?
Volumul este formatat ca două cărţi unite. Când ai terminat o parte, întorci cartea şi începi partea a doua. Acest lucru mi-a permis să împart volumul în partea dedicată povestirilor cu acţiunea în viitorul apropiat (Near) şi în cea dedicată povestirilor având acţiunea în viitorul îndepărtat (Far).
Care sunt proiectele tale ?
M-am întors la un roman fantasy, The Moons of Tabat, de care s-a interesat un agent literar. În timp ce aştept veşti despre asta, lucrez la câteva povestiri, precum şi la o a doua nuvelă din seria Fathomless Abyss, care este o continuare a nuvelei A Seed Upon the Wind.
Crezi că domeniul imaginarului are un viitor ?
Absolut! Cred că ficţiunea speculativă poate vorbi psihicului nostru într-un mod care ficţiunea mainstream nu poate. Ficţiunea speculativă e capabilă de momente de frumuseţe extremă, precum şi de profunzime psihologică.
Ce ştii despre science fiction-ul european ?
Nu atît de mult cât ar trebui! În adolescenţă, i-am citit pe Stanislaw Lem, fraţii Strugaţki, Mihail Bulgakov, iar când am lucrat la „Fantasy Magazine”, am încercat să aduc cât de mulţi scriitori internaţionali am putut. Am citit recent volumul lui Ann şi Jeff VanderMeer, The Weird şi mi-am făcut o listă de lectură cuprinzând scriitori despre care vreau să aflu mai multe. Sugestiile sunt apreciate !
Ştii vreun scriitor european de science fiction&fantasy ?
Personal ? Da, o cunosc pe Aliette de Bodard. Din cărţi, îi cunosc pe mai mulţi, dar cunoştinţele mele au fost modelate în primul rând de volumele soţilor VanderMeer şi de minunata lor Weird Fiction Review.
Dar despre science fiction-ul românesc ?
Ruşinos, chiar nimic. Aici, în America, nu avem, din păcate, şansa să citim în traducere atât SF internaţional cât ne-am dori şi asta e trist.
Te rog să adresezi câteva cuvinte fanilor români ai science fiction & fantasy-ului!
Vă rog să nu ezitaţi să accesaţi blogul meu (http://www.kittywumpus.net) şi să-mi spuneţi ce ar trebui să citesc pentru a-mi extinde cunoştinţele despre SFF-ul românesc!
Mulţumesc foarte mult, Cat! Mult succes!
Mulţumesc şi eu pentru astfel de întrebări interesante! Cu cele mai bune gânduri!
© Cristian Tamaş & Cat Rambo
Cat Rambo s-a născut în 1963 în Bryan, statul Texas, S.U.A. şi a copilărit şi a crescut în South Bend, Indiana, S.U.A. A urmat cursurile Universităţilor Notre Dame (Indiana) şi Johns Hopkins (Baltimore, Maryland). A revenit în statul Indiana, a locuit la New York şi în cele din urmă s-a stabilit în Redmond, statul Washington. A absolvit seminarul de tehnică narativă Johns Hopkins şi Atelierul Clarion West.
Cat a fost co-editor al publicaţiei Fantasy Magazine (http://www.fantasy-magazine.com) între 2007 şi 2011, activitate încununată de o nominalizare la Premiul World Fantasy în 2012. Povestirile ei au fost publicate în revistele Asimov’s Science Fiction, Clarkesworld, Weird Tales, Strange Horizons şi pe site-ul Tor.com.
A fost nominalizată la premiile Endeavour, Million Writers şi Locus.
Volume:
The Surgeon’s Tale (colaborare cu Jeff VanderMeer, Two Freelancers Press, 2007)
Eyes Like Sky and Coal and Moonlight (Paper Golem Press, 2009)
A Seed upon the Wind (Athans & Associates, 2012)
Halloween Quartet (2012)
Near + Far (Seattle: Hydra House, 2012)
În curs de apariţie:
„A Cavern Ripe with Dreams” (Athans & Associates, 2013)
„Twelve Clockwork Angels” (FairyPunk Studios, 2013)
Site-uri: