Polonia fiind o ţară central europeană şi fostă membră a lagărului socialist, ca şi România, voi încerca în cele ce urmează să schiţez o scurtă istorie a benzii desenate poloneze, prin comparaţie cu cea românească.
Şi în Polonia şi în România, benzile desenate au ajuns pe filiera germanofonă (datorită proximităţii dar şi dominaţiei Imperiului Austro-Ungar).
Astfel, la mijlocului secolului XIX, în primele jurnale poloneze erau publicate aventurile puştilor năzdrăvani Wis şi Wacek, nimeni alţii decât Max şi Moritz, inventaţi de germanul Wilhelm Busch. Aceste personaje sunt cunoscute şi la noi, de la sfârşitul secolului XIX până astăzi, peripeţiilor lor desenate fiind publicate în reviste şi albume în toate cele trei regimuri politice pe care le-a cunoscut ţara noastră.
Pe măsura dezvoltării presei şi a pieţei tipăriturilor în general, atât la polonezi cât şi la noi apar primele BD desenate de autori autohtoni, în marea lor majoritate caricaturişti şi ilustratori de carte şi reviste.
În 1935 se editează la Varşovia prima revista de benzi desenate, Swiat Przygod. În primele sale 20 de numere publică lucrări ale autorilor polonezi dar apoi îşi deschide paginile benzilor desenate americane, precum Brick Bradford, Tim Tyler`s Luck sau Mandrake.
Pentru că este mai ieftin să cumperi BD americane decât să plăteşti autorii autohtoni, concurenţa revistei de mai sus, grupul editorial Republika, dă drumul pe piaţă la trei reviste de benzi desenate deodată: Karuzela, Wedrowiec şi Tarzan. Ele publică aventurile a numeroase personaje americane, cu preferinţă pentru cele imaginate de Walt Disney dar şi unele daneze.
Al doilea război mondial pune capăt – vreme de 6 ani – vieţii culturale poloneze, incluzând aici şi banda desenată.
După război un editor temerar publică o nouă revistă, Nowy Swiat Przygod, animând personajele Wicek şi Wacek. Din păcate, ca şi în România, orice iniţiativă privată este sufocată în faşă de noile regimuri politice marionetă instalate de Uniunea Sovietică şi, până la moartea lui Stalin, banda desenată este gonită din paginile revistelor pentru copii, sub pretextul că este exponentă a capitalismului putrid.
Din fericire, dezgheţul hrusciovian aduce o perspectivă nouă asupra benzii desenate, noi conducători comunişti realizând că banda desenată poate fi un excelent instrument de propagandă în rândul copiilor şi tinerilor.
Astfel, la Varşovia, revista săptămânală Swiat Mlodych (1949-1993, cea mai citită din ţară de către copii) începe să publice benzi desenate cu pionieri. De menţionat că, alături de acestea, după lansarea primului satelit artificial al Pământului de către sovietici, în paginile revistei sunt publicate, din 1956, aventurile cimpanzeului cosmonaut Titus, desenate de Henryk Jerzy Chmielewski.
În Swiat Mlodych vor publica toţi marii creatori polonezi de benzi desenate, dintre care amintim pe Janusz Christa, Tadeusz Baranowski şi Grzegorz Rosinski. Aceştia se vor face cunoscuţi mai ales în deceniile 6 şi 7, considerate de unii cercetători drept vârsta de aur a benzii desenate poloneze.
Janusz Christa (1934-2008) este inventatorul unor personaje memorabile ale benzii desenate poloneze. Kajtek şi Koko în spaţiu este cel mai longeviv serial de stripuri zilnice – a apărut vreme de 3 ani neîntrerupti ; ulterior ei au călătorit şi în timp, aceasta fiind cea mai simplă metodă de menţine atenţia publicului asupra celor două simpatice personaje. Kajko şi Kokosz sunt alte două personaje memorabile şi longevive create de Christa, iar aventurile lor se desfăşoară într-un ev mediu imaginar în care însă protagoniştii se confruntă cu problemele din realitatea vieţii poloneze din deceniile 7 şi 8.
Tadeusz Baranowski (născut în 1945) practică umorul absurd şi benzile sale desenate (Orient Men, Profesorek Nerwosolek, Kudlaczek i Babelek) erau îndrăgite atât de copii cât şi de părinţii lor.
Grzegorz Rosinski (născut în 1941) este vedeta de necontestat a benzii desenate poloneze, afirmată însă în spaţiul francofon, cu aventurile lui Thorgal (scenariu Van Hamme). În 1968 el inventează, pentru revista specializată Sport i Turystyka, pe Kapitan Zbik, un vajnic căpitan de miliţie de mâna căruia nu scapă niciun răufăcător. Anchetele sale îl conduc la un moment dat chiar şi la Bucureşti, şi cititorii polonezi descoperă cu interes capitala României, înainte de a invada ţara noastră cu cohortele de Fiat Polski ticsite cu plezirişti şi marfă de bişniţă, în drum spre Marea Neagră.
Un alt desenator realist care a dominat în anii 70 piaţa benzii desenate poloneze este Boguslav Polch (născut în 1944).A fost coleg şi prieten cu Rosinski. A debutat în 1958 cu BDSF-ul Wyprawa via kosmos. Între 1978-1982 a publicat în Germania Federală opt albume din seria Die Götter aus dem All, adaptând cărţile lui Erich von Daniken. Ulterior ele vor traduse şi publicate în 12 limbi ! În fine, în 1982, Polch îl inventează pe Funky Koval, un detectiv din viitor.
Spuneam că anii 70 sunt consideraţi drept perioada de glorie a benzii desenate poloneze. Acest lucru se întâmplă pentru că în această perioadă au apărut mai multe reviste de benzi desenate care nu se mai adresau copiilor, ci tinerilor şi nu mai erau impregnate de ideologia comunistă.
Ca urmare a protestelor sângeroase a muncitorilor polonezi contra politicilor de stat şi de partid din 1970, noua conducere a Partidului Muncitoresc Unit Polonez a relaxat aceste politici şi a acordat o libertate mai mare, inclusiv în domeniul cultural.
Astfel, editura Krajova Agencja Wydawnieza a publicat începând din 1976 două noi reviste de benzi desenate destinate adolescenţilor şi tinerilor adulţi.
Alfa este o revistă de benzi desenate SF, în care publică noile talente ale celei de-a noua arte poloneze, printre care, bineînţeles, Rosinski.
Acesta este şi directorul artistic al celei de-a doua reviste, Relax, care publică benzi desenate de aventuri, poliţiste şi SF, şi apare în 200.000 de exemplare.
Cam din aceeaşi perioadă banda desenată poloneză începe să fie studiată la universitate, ca mijloc de comunicare în masă.
Urmează însă criza anilor 80, grevele dirijate de sindicatul liber Solidaritatea şi instaurarea legii marţiale. Revistele numite mai sus dispar, alături de altele, iar Rosinski, vârful de lance al BD-ului polonez, emigrează în Polonia.
La sfârşitul deceniului, vântul libertăţii bate dinspre răsărit. Speranţa revine şi odată cu ea apar noi publicaţii de benzi desenate. Redacţia revistei lunare SF Fantastyka începe să publice un supliment trimestrial de benzi desenate SF, intitulat Komiks-Fantastyka. Primul număr apare în 1987 şi conţinea BDSF poloneze dar şi străine, americane şi franceze. În această revistă sunt publicate pentru prima oară numeroase articole despre benzi desenate şi primele interviuri cu titanii BD-ului polonez, Rosinski, Baranowski şi Janus Christa.
Ca un comentariu personal, am fost abonat la această revistă în 1988. În tot anul mi-au venit doar două numere, bănuiesc că restul au fost « colecţionate » de funcţionari poştali bedefili. Mi se părea incredibil ca o astfel de revistă să apară într-un stat comunist şi păstrez şi acum în memorie senzaţiile puternice generate de o bandă desenată de americanul Richard Corben.
În august 1988 Polonia alegea democratic primul premier non-comunist după 40 de ani. Polonia devine o societate liberă şi adoptă societatea de piaţă.
Redacţia revistei Komiks-Fantastyka se privatizează şi editează revista Komiks. Ea va apare între 1990-1993 şi va publica unele dintre cele mai frumoase BDSF… franceze : Czasu de Kwestia, de Juan Jimenez, Valerian de Christin şi Mezieres, Exterminateur 17 de Dionnet şi Bilal.
Apar numeroase edituri private, mai mult sau mai puţin efemere, care aruncă pe piaţă reviste şi albume de benzi desenate străine, americane, franco-belgiene, japoneze.
Piaţa poloneză este dominată de concernul danez Egmont, la fel ca şi în România. Dar, dacă din România concernul s-a retras acum vrei trei ani, în Polonia el continuă să publice sute de albume de benzi desenate anual, traducând tot ce e mai important pe piaţa mondială a benzii desenate. Culmea e că două dintre revistele de benzi desenate SF din România, Ultimate Spiderman şi Star Wars, sunt editate de Egmont Polonia.
Au apărut şi s-au menţinut pe piaţă şi mici edituri care publică cu precădere material polonez. Astfel, fanzinul AQQ, editat la începutul anilor 90 de Witold Tkacyzk (în care au apărut şi article despre BD-ul românesc scrise de subsemnatul), a ştiut să-şi fidelizeze un public aşa încât a putut să se transforme într-o editură, Zin Zin Press, care publică din ce în ce mai multe albume. Meritul editorului este că a ştiut să identifice o nişă din piaţă neinvadată de editorii străini şi publică în principal albume abordând subiecte şi personaje din istoria recentă a Poloniei: Solidaritatea, Lech Walesa, Papa Ioan Paul al II-lea, preotul martir Popielusyko, omorât de Securitatea poloneză etc etc.
Chiar dacă banda desenată de autori polonezi este în declin (mulţi dintre ei alegând să publice în străinătate, exact cum se întâmplă în România), trebuie menţionat că există un public din ce în ce mai numeros de fani BD, compus în special din adolescenţi şi tineri adulţi, trăind la oraş şi având posibilităţi materiale să cumpere multe dintre albume şi revistele apărute. Astfel, în marile oraşe, Varşovia, Cracovia, Poznan sau Lodz, există una sau mai multe librării specializate în benzi desenate şi tot aici se organizează saloane anuale de benzi desenate. Cel mai vechi este cel din Lodz, fondat în 1989 şi cel mai nou cel din Varşovia, organizat din 2010. Aici fanii BD au ocazia să se întâlnească cu cei mai importanţi creatori de benzi desenate polonezi dar şi marile nume ale BD-ului mondial, în special american şi franco-belgian, se lansează noile publicaţii şi se decernează premii pentru a încuraj creaţia artistică autohtonă. Toate aceste saloane sunt organizate de asociaţii de fani, cu sprijinul financiar şi logistic al Caselor de Cultură din oraşele respective, dar şi ale numeroşilor (mici sau mari) editori polonezi de benzi desenate.
La final, trebuie să ne oprim obligatoriu la Grzegorz Rosinski, cel mai prolific şi cel mai cunoscut autor polonez de benzi desenate, atât în Polonia cât şi în străinătate.
Născut într-un orăşel de provincie dar dotat cu acest har divin care este talentul la desen, Rosinski publică primele sale BD la vârsta de 16 ani, într-o revistă de pionieri. Crează o operă grafică considerabilă înainte de a se stabili în Belgia, din care trebuie neapărat să menţionăm Istoria Poloniei în benzi desenate sau aventurile Căpitanului Zbik.
În 1976 a primit o bursă în Belgia şi primul lucru pe care l-a făcut când a ajuns la Bruxelles a fost să se ducă cu o mapă cu lucrări la redacţia revistei Tintin.
Acolo şansa i l-a scos în cale pe tânărul scenarist Jean Van Hamme, care l-a simpatizat şi i-a conceput un personaj pe măsură, Thorgal. Thorgal este copilul unor extratereştri, crescut de vikingi şi peripeţiile sale, de multe ori cu tentă fantastică, au cucerit un public uriaş, în întreaga Europă. Aventurile sale au apărut în 35 de albume, începând din 1980.
Tot în acest an a demarat şi seria SF Hans, după scenarii de Andre-Paul Duchateau. După cinci albume nu a mai putut ţine ritmul şi a predat seria compatriotului său Zbigniew Kasprzak (Kas).
Rosinski a mai desenat excepţionalul album one shot Le Grand Pouvoir du Chninkel (sc. Jean Van Hamme), dipticul La vengence du Comte Skarbek (sc. Yves Sente) precum şi tetralogia fantastic-medievală La complainte des landes perdues (sc. Jean Dufaux), afirmându-se drept unul dintre cei mai importanţi desenatori BD europeni.
Bineînţeles, este foarte îndrăgit şi de bedefilii polonezi, care cumpără câte 20,000 de exemplare din fiecare nou album al său tradus în poloneză.
În prezent trăieşte împreună cu familia sa în Elveţia (unde fiscalitatea este mai generoasă cu artiştii) dar revine în Belgia ori de câte ori este chemat la saloane sau expoziţii.
Am avut şansa şi onoarea să-l cunosc personal cu ocazia expoziţiei sale reprospective de la Centrul Belgian al Benzii Desenate din Bruxelles. Deşi era înconjurat de familie şi numeroşi prieteni, mi-a acordat câteva minute în care am putut sta de vorbă şi s-a mirat nu atât de faptul că are cititori în România, cât mai ales când i-am vorbit de personajul său din deceniul 7, Capitan Zbik. Bineînţeles, mi-a oferit o frumoasă dedicaţie care îmbogăţeşte astăzi colecţia mea de albume BD franco-belgiene.
Bibliografie
- Bibliografia komiksow widanych w Polsce w latach 1905-1999, de Zebral Marek Misiora, editura Centrala, Poznan, 2010
- Janusz Christa, număr special al revistei Zeszyty Komiksowe, editura Centrala, Poznan, 2009
- Kontract Rysownika – Boguslawa Polcha, de Kamil Smiakkowski, editura Contur, 2009
- Thorgal, entre les faux dieux, editura Seven Sept, Bruxelles, 2005
- BD Guide 2005 – Encyclopédie de la bande dessinée internationale, de Claude Moliterni şi colectiv, editura Omnibus, Paris, 2004